Na początek istotna uwaga. Potocznie przyjęło używać się pojęcia SEO do całokształtu działań pozycjonujących strony internetowe w wyszukiwarkach internetowych. Jest to jednak błędne, ponieważ SEO to skrót od angielskich słów “search engine optimization” i oznacza optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych. Znaczenie tego pojęcia wskazuje na działania dotyczące samej strony internetowej a nie działań poza nią. My natomiast zajmiemy się całokształtem działań pozycjonujących, czyli pozycjonowaniem. Tak więc tytuł powinien raczej brzmieć: „Pozycjonowanie stron internetowych: działania on-site i off-site”. Ale pozostańmy przy tytule jaki jest, SEO bowiem jak napisałem wcześniej rozumiane jest jako pozycjonowanie stron internetowych i używane właściwie zamiennie z tym terminem. Przy okazji poruszyliśmy trochę semantyki.
Tak jak w tytule na działania stronę internetową w wyszukiwarce Google składają się te dotyczące pozycjonowanej strony internetowej, czyli działania on-site oraz dotyczą otoczenia witryny, czyli działania off-site.
Do działań on-site zaliczamy optymalizacja kodu strony, optymalizacja treści, optymalizacja pod kątem UX w tym optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych, linkowanie wewnętrzne.
Do działań off-site zaliczamy link building, czyli tworzenie profilu linków prowadzących do naszej strony internetowej.
Niektóre działania on-site
Jeżeli dana stron internetowa ma być pozycjonowana na przykład pod kątem frazy “transport ciężarowy” – to fraza ta musi znaleźć się w: meta tagu title, w meta tagu description, w samej treści strony w tym w znacznikach h1, ewentualnie h2 i następnych a także w atrybucie alt obrazków. Istotnymi kwestiami są: długość tekstu oraz nasycenie tekstu słowami kluczowymi.
Bardzo ważną rzeczą jest linkowanie wewnętrzne. Dobrze jest linkować strony w ramach konstrukcji silosa tematycznego.
Działania off-site
Te działania zmierzają właściwie przede wszystkim do zdobywania linków na innych stronach do naszej witryny. Ważne jest by strony linkujące były powiązane tematycznie z nasza stroną, by same były dobrze podlinkowane, by zawierały oryginalną treść.